A bemutatott magyar keresők
Az előadáson öt lehetséges jelöltet mutattam be néhány szóban:
Ezután megkértem a hallgatókat, hogy nézzék meg az oldalakat, próbálgassák, játszanak vele, majd pusztán a használat során kapott benyomások alapján próbálják meg kitalálni, hogy a Google keresője után melyik a második legnépszerűbb magyar kereső.
Tisztáztam azt is, hogy számomra az a második legnépszerűbb kereső, amelyik a Google után a legtöbb látogatottságot hozza akár az én, akár pedig ügyfeleim weboldalaira.
Johu.hu
A Johu felhasználói élmény tekintetében senkit nem győzött meg, ezért a hallgatók közül senki sem tippelt erre a keresőre. Mindez teljesen érthető is, hiszen ez a kereső leginkább egy keresőtechnológiával foglalkozó cég demonstrációs projektje, mintsem egy komolyabb piaci szegmens meghódítására létrehozott termék.
Bing.com
Noha említettem, hogy a Bing nagyon gyengén áll a magyarországi lokalizáció terén (=olyanja nincs, csak magyar nyelvű kezelőfelülete) mégis volt, aki szerint a Bing kezelőfelülete képes a második helyezéshez szükséges felhasználói élményt nyújtani. Ha a szabadszavas keresők versenyét nézzük, akkor a Bing valóban ott lehet e második helyezés körül.
Ok.hu
Számomra meglepetés volt, hogy a harmadik helyre az OK.hu "jött be", többen gondolták ugyanis, hogy noha semmi különleges újítás nincs a felületen, azonban van néhány olyan finomság az oldalon, néhány olyan jó megoldás, ami eltér a Google által használatostól, ezért érdemesnek tartották volna a második legjobb kereső címére.
Bluu.hu
A hallgatók észrevették és értékelték a Bluu.hu újító, innovatív jellegű egyedi megoldásait, és ennek megfelelően többen gondoltak rá, mint esélyesre.
Lap.hu
Noha voltak egyesek, akik a startlap.hu-n található, Google hajtotta szabadszavas keresőt kezdték el tanulmányozni, a többség észrevette, nem véletlenül jeleztem, hogy az oldal egy meglehetősen egyedi koncepció alapján segít a keresésben. Ennek megfelelően többen úgy gondolták, hogy az oldal "mássága", az általa nyújtott eltérő válasz a keresés kihívásaira — a felhasználói felület egyik-másik tetszetős megoldásán túl — minden bizonnyal a második helyezés záloga lehet. A lap.hu-ra mint a magyar keresési piac valódi másodikjára tehát nem csak azért szavaztak legtöbben, mert jelen volt néhány magyar hallgató is, akik tisztában volt egyébként a Startlap népszerűségével.
Összegzés
Természetesen a hallgatók kis száma miatt egyáltalán nem reprezentatív az eredmény, azonban úgy gondolom, mindig érdekes lehet az, hogy hogyan lát bizonyos dolgokat egy kívülálló, kiváltképp egy külföldi. Hiszen azt, ami számunkra természetes, megszokott dolog, teljesen másképp élik meg, más megvilágításban látják.